sunnuntai 26. kesäkuuta 2011

Bussissa törmäsin Janne Parkkilaan, jonka kanssa keskustelinkin torstaina. Janne on 25-vuotias DI-opiskelija ja kesätyöläinen LUT:lla. DI-tutkinnosta opintoja puuttuu noin vuoden verran. Viime syksynä hän lähti Espanjaan vaihtoon, ja pari viikkoa sitten hän palasi Suomeen.

Janne on ystävänsä Rostislav Malevichin kanssa niittänyt melkoisesti voittoja Code Campeissa. Ystävykset myös väsäävät vapaa-ajalla pelejä, ja oman indiepelifirman perustaminen on suunnitelmissa. Janne haaveilee muutenkin omasta yrityksestä, ja ideoita hänellä riittääkin. Nyt Janne ja Rostislav viimeistelevät Wild Train -mobiilipeliä, jonka aikaisempaa versiota “Rosti” oli luomassa Code Campissa 2011. Työ etenee vapaa-ajalla, mutta kohta on aika julkaista ensimmäinen versio Windows Live Marketissa ja kääntää peli Windows Phonelta myös Androidille ja Iphonelle.

Pelissä pidetään yllä tavaralastia kuljettavan junan matkaa lisäämällä hiiliä ja vettä koneeseen. Pelaajan on pidettävä huolta, ettei kone ylikuumene tai jäähdy ja samalla puolustauduttava rosvoja vastaan. Mitä kovempaa junan saa kulkemaan, sitä enemmän rahaa kertyy ajan mittaan, mutta myös rosvot muuttuvat vaarallisemmiksi. Rahalla ostetaan hiiltä, vettä, pommeja rosvojen torjumiseen ja työkaluja rosvojen aiheuttamien vaurioiden korjaamiseen. Kyse on siis eräänlaisesta resurssitasapainoilusta. Rosvojen ammuskelu hidastaa junaa, jolloin rahaa kertyy huonosti. Lisäksi juna on pysäytettävä oikeaan aikaan määränpääasemalla. Peli on tarkoitus julkaista jo lähipäivinä. Yksinkertainen peli-idea mahdollistaa nopeat ja satunnaiset pelit, varsinkin kun kyseessä ovat mobiililaitteet. Lisätietoa saa täältä: http://www.codecamp.fi/doku.php/wp7_xna2011/lut1/start
Wild Trainin lisäksi suunnitteilla on myös toinen peli, mutta siitä Janne ei vielä kerro mitään.



Janne osaa myös seistä käsillään.
















Vuonna 2009 Janne ja Rostislav tulivat toiseksi Suomessa samassa Imagine Cupissa, jossa Were kumppaneineen pääsi edustamaan Suomea Egyptiin. Kyseessä oli GiftD-kehitysapuohjelma, jolla esimerkiksi Punainen Risti ja muut avustusjärjestöt voivat ilmoittaa, että tietty määrä tiettyä tavaraa on haussa. Jos tarvitaan esimerkiksi 500 peittoa, käyttäjät ilmoittavat omistavansa pari ylimääräistä kappaletta, jolloin PR ilmoittaa lähimmän keräyspisteen, jonne käyttäjät sitten vievät peittonsa. Ohjelmalla voi seurata toiminnan etenemistä, ja kun tarvittava määrä tavaroita on kerätty, käyttäjä saa ilmoituksen paketin lähtemisestä määränpäähänsä. Mahdollisesti palvelu voi myös antaa tietoa siitä, mitä kyseisillä tavaroilla tehtiin ja saatiin aikaan kohteessa. Ohjelman kehitys oli aloitettu Code Campissa, jonka he myös voittivat.

Toisessa Imagine Cupissa 2010 Janne ja Rostislav kilpailivat viittomakieliohjelmalla nimeltä PUHE, jolla he voittivat edeltäneen Code Campin. Ohjelmassa on kaksi osaa: PUHEpedia ja PUHE@edu (joka jäi tosin suunnitelman tasolle). PUHEpedia on Wikipedian tyyliin toimiva, vapaasti muokattava sosiaalinen sanakirja, joka toimii oheisen kaavion mukaisesti.



















Sanakirja toimii web-kameran ja puheentunnistuksen avulla. Jos viittomakielen sanaa ei löydy sanakirjasta, viittoo ohjelman 3D-hahmo sen viittomakirjaimin. PUHE@edu taas on viittomakieltä opettava ohjelma, joka sisältää mm. pelejä.
http://codecamp.fi/doku.php/dotnet2010/grp3/start?s[]=puhe

Vuoden 2009 kesäkoulun Code Campissa Janne ja Rostislav voittivat mChorder-kitaraohjelmalla. Kesäkoulu liittyi aiheeseen “Music In Mobile Environment” ja UMSIC-projektiin, joten ohjelmien oli oltava musikaalisia. Jannen ja Rostin ohjelma oli kitarasointupankki, jossa oli myös pelin runko: ohjelma pyysi näyttämään tietyn soinnun näytön otelaudalla, ja pelaajan oli muistettava soinnun sävelet.
Vaadin- Code Campin 2009 ystävykset voittivat TwiToday-ohjelmalla. Se tekee päivän Twitter-päivityksistä automaattisesti jatkuvan tasaisen virran, jonka linkkejä voi esikatsella lennossa. Halutessaan voi pysäyttää virran ja jäädä katsomaan kiinnostavia päivityksiä.
http://codecamp.fi/doku.php/vaadin2009/grp2/start?s[]=twitoday

Android- Code Campissa 2010 Janne ja Rostislav koodasivat GangStar*-pelin Android-puhelimille (huom., ei liity mitenkään myöhemmin ilmestyneeseen Gangstar-peliin). Ohjelma hyödyntää paikannusta ja Google Mapsin karttadataa. Pelissä rikollisryhmät valtaavat alueita kaupungista hieman samaan tyyliin kuin ideoimassani strategiapelissä. Sovellus sijoittui kolmanneksi.
http://codecamp.fi/doku.php/android2010/grp6/start?s[]=gangstar%2A

2010 Janne ja Rostislav voittivat XNA- Code Campin xbox/pc-pelillä Mad Boxing. Demoa varten nyrkkeilysäkkiin laitettiin purettu Guitar Hero -ohjain, mutta pelata voi myös näppäimistöllä. Nyrkkeilysäkillä pelattaessa on osuttava merkittyihin kohtiin, joissa GH-ohjaimen nappulat sijaitsevat.
http://codecamp.fi/doku.php/xna2010/grp3/start?s[]=mad&s[]=boxing

Janne kertoo opiskelumotivaationsa kasvaneen juuri Code Campien ansiosta. Hän onkin tyytyväinen siitä, että osastolla kannustetaan erilaisiin kokeiluihin ja omaan yrittämiseen. Erityisen kiitollinen Janne on Jari Porrakselle, joka luo motivoivaa ilmapiiriä ja kannustaa ideoimaan itse.

Kuten edellisenäkin kesänä, kesätyönään Janne kehittää nyt Cyber Foraging -tekniikkaa. Kyseessä on tehtävien siirtäminen langattoman lähiverkon kautta esim. älypuhelimilta tietokoneille. Näin säästetään sekä kännykän tehoja että akkua lyhyissäkin tehtävissä. Esimerkiksi kuvankäsittely on liian raskasta kännykälle, joten se ottaa yhteyttä tietokoneeseen, ja kone hoitaa itse laskennan, kun taas kännykkä vain näyttää tuloksen. Tehtävät jaetaan myös automaattisesti eri prosessoriytimien suoritettaviksi. Ongelmana on tietoturva - mitä tehtäviä joku ajaa koneellani? Tässä projektissa siitäkin on kuitenkin huolehdittu rajoituksilla, ja tietokone ei tarjoa resurssejaan muille, jos ohjelma ei ole käynnissä.

Juuri nyt tällaiselle ohjelmalle ei vaikuta olevan suuremmin käyttöä, mutta tulevaisuutta ajatellen esim. älyvaatteet voisivat hyödyntää tekniikkaa. Esimerkkinä Janne mainitsi savusukeltajan: älyvisiiri on yhteydessä paloauton tietokoneeseen ja havaitsee liikettä savun seasta. Kone hoitaa laskemisen ja visiiri vain kuvaa ja näyttää liikkeet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti