maanantai 13. kesäkuuta 2011

Vuonna 2009 yksi LUT:in joukkue voitti Suomen välierät Imagine Cup -tietotekniikkakisassa ja pääsi finaaliin Egyptiin. Joukkueen jäsenet Were Oyomno (Etelä-Afrikka, aiemmin blogissa), Ehab Aboudaya (Libya), Qianting Liu (Kiina) ja Mubeen Khan (Pakistan) pääsivät myös tapaamaan tasavallan presidentti Tarja Halosta Suomen välierät voitettuaan, mikä kertoo työn arvostuksesta. Lappeenranta suoriutui semifinaaleissa muutenkin hyvin: toinen LUT:in joukkue sijoittui toiseksi ja Saimaan ammattikorkeakoulun joukkue neljänneksi.

Imagine Cup on opiskelijoille suunnattu Microsoftin järjestämä kilpailu, jossa pyritään kehittämään uusia tapoja taistella YK:n määrittelemiä ihmiskunnan ongelmia vastaan tietotekniikan avulla. Maailman suurin tietotekniikkakilpailu on jokavuotinen, ja ensimmäistä kertaa se pidettiin Barcelonassa 2003. Kilpailijoiden määrä on kasvanut vajaasta tuhannesta yli 300 tuhanteen.

Joukkueen palvelu pyrkii vähentämään nälänhätää tarjoamalla tavan lisätä työllisyyttä: se mahdollistaa ruokapalkalla tehtävien töiden ilmoittamisen helposti laajalle yleisölle. Näin ongelmaa torjutaan pienessä mittakaavassa - palvelun idea lähtee yksilöiden panoksesta. Joukkueelle toimivan ja hyödyllisen ohjelman kehittäminen oli kilpailua tärkeämpää.








Kaikki työt oli laitettu alulle .NET Code Camp -kurssilla,
joka oli LUT:n ohjaama ja toteutettiin tammikuussa yhdessä Teknillisen korkeakoulun ja Tampereen teknillisen yliopiston kanssa. Code Camp
on tapahtuma, jossa opiskelijat muodostavat ryhmiä ratkaistakseen annetun tehtävän rajoitetussa ajassa (24 h kesäkoulun yhteydessä ja viisi päivää normaalin
opetuksen aikana). Ryhmät koodaavat vaaditunlaista ohjelmaa intensiivisesti, ja paras ryhmä saa kiertopalkinnon (ja joskus muutakin, esim. kerran Nokian älypuhelimet). Tärkeää on ryhmähenki sekä ryhmien sisällä että välillä: kavereita autetaan ja “Code Camp Spirit” on arvostettua.

Viime kuussa aiheena oli Nokia Phone. Vaihtoehtoina olivat Silverlightilla tehty ohjelma tai XNA Game Studiolla tehty peli. Jos esimerkiksi valitsi pelin, olivat edellytykset seuraavat:

- Pelin on käytettävä puhelimen kiihtyvyysanturia, kosketuskontrolleja, GPS:ää jne.

- Pelin on jäätävä käyntiin sitä häiritsevän toiminnon (puhelu, kamera, koti-näppäimen painallus) aikana siten, että se käynnistyy uudelleen samasta kohdasta, eikä peliä tarvitse aloittaa alusta.

- Pelin täytyy sisältää useita tasoja.

- Pelin on tallennettava käyttäjätietoja (käyttäjänimi, pelipisteet, tämänhetkinen taso jne.) ja sisällettävä parhaimpien pelaajien TOP-lista

Lisätietoa toukokuun leiristä: http://www.codecamp.fi/doku.php/wp7_xna2011/start


Imagine Cup ja Code Camp -kiertopalkinnot. Kumpi on hienompi?
















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti