torstai 30. kesäkuuta 2011

Mobiilipeleistä

Tänään tein raportin aiemmin tekemästäni mobiilipelejä koskevasta nettikyselytutkimuksesta. Kysely on huomisen pelipalaveria varten. Siellä pohditaan ympäristön huomioivia monen pelaajan mobiilipelejä. Kirjoitinkin aiheeseen liittyen aiemmin oman peli-ideani.


“1. Pelaatko mobiilipelejä taskulaitteilla (älypuhelin, kännykkä, tabletti, mediasoitin...)? Mitä pelejä tai minkälaisia? Jos et, miksi?”
Tässä osiossa Angry Birds mainittiin kolme kertaa, mikä ei todellakaan ollut yllätys. Olenhan itsekin eri Birdsien tähänastiset kentät läpi pelannut, ja nyt ovat menossa vasta ladatut uudet tasot. Itse pelaan kuitenkin mobiilipelien sijaan mieluummin nimenomaan tarinavetoisia rooli- ja muita pelejä. Mobiilipelien lyhyt kesto laskee intoani pelata, mutta onhan pidempiäkin pelejä esim. älypuhelimille. Final Fantasy VI:a onkin tullut pelattua, tosin Game Boy -emulaattorilla. NES-emulaattorilla taas olen pelaillut tietenkin Super Mario Bros:eja. Toisaalta kyselyssä muutamat sanoivatkin, että mobiilipelien tulee olla lyhyitä, sillä onhan kännykkä kompakti laite, jota voi käyttää vaikka bussia odotellessa.


“2. Oletko pelannut mobiilipeliä, jossa mukana on useita pelaajia yhtä aikaa (moninpeli)? Mitä/millaisia pelejä?”

Vain kaksi neljästätoista oli kokeillut moninpeliä mobiililaiteella. Eipä niitä kovin paljoa taida nykyään vielä ollakaan, ainakaan suhteessa koko pelitarjontaan. Itsekään en muistaakseni ole moninpeliä testannut. En toistaiseksi edes tiedä yhtään oikeasti kiinnostavaa mobiilimoninpeliä.


“3. Oletko pelannut mobiilipeliä, joka on vuorovaikutuksessa fyysisen ympäristön kanssa (paikannus, kamera...)? Kiinnostaisiko tällainen?”

Tässäkin vain kaksi oli kokeillut tällaista peliä. Itse en tiedä Shadow Citiesin lisäksi oikeastaan mitään tämänkaltaista, enkä ole mitään testannut. Kyselyyn vastanneilta tuli mm. kommenttia, että kamerat ja muut eivät toimi kuitenkaan kunnolla. Ehkä mobiililaitteet toistaiseksi ovatkin hieman lapsenkengissään, mutta katsotaanpa uudelleen vuoden päästä!


“4. Pelaisitko mobiilipeliä usean pelaajan peliä esim. kaupungilla tai muuten ulkona? Miksi tai miksi et?”

Vähän yli puolet vastanneista oli edes hieman kiinnostuneita kokeilemaan tällaista. Monet ilmaisivatkin tavanomaisen näkemyksen: ulkona on parempi pelata kuin piilotella kotona. Itse kyllä menisin ulos muista syistä ja jättäisin pelit sisälle. Ei minua kiinnosta lähteä videopelin takia kaupungille. Pelaan mieluummin rauhassa helposti ja mukavasti. Tämänhetkinen pelitarjonta ei juuri ulos houkuttele, mutta saa nähdä, ehkä tähänkin tulee muutos.


“5. Menisitkö ulos pelaamaan kavereiden kanssa, vai riittäisivätkö tuntemattomat verkkopelaajat houkuttelemaan peliin, vai pelaisitko mieluummin yksin? Miksi?”

Pari ilmoitti haluavansa pelata ehdottomasti yksin, ja viisi sanoi pelaavansa mieluiten tuttujensa kanssa. Neljälle käy kumpi vain. Joku esitti yksin pelaamisen olevan vapaampaa, ja ulkona tämä olisikin merkittävä tekijä, kun kyse olisi oikesta ympäristöstä. Itse kuitenkin vaivautuisin menemään ulos pelaamaan ainoastaan kavereiden kanssa. Tuntemattomien kanssa voi pelata ihan kotonakin. Kaverit saattaisivatkin onnistua houkuttelemaan ulos edes kokeilemaan uutta peliä.


“6. Olisitko valmis pelaamaan mobiilipeliä pidemmän aikaa (pari tuntia tms.) vai liittyisitkö vain, jos peli olisi helposti aloitettava ja lyhyt? Mikä olisi sopiva aika?”

Itselleni mobiililaitteet ovat toissijaisia, ja pelaankin pidempiä tarinavetoisia pelejä tietokoneella ja Xboxilla. Suhtaudun pelaamiseen aika samalla tavalla kuin musiikin kuunteluun: kun olen sen parissa, olen sen parissa kunnolla tunnin parin ajan rauhassa. Toisaalta nopeat pelit ovat käteviä niille, jotka haluavat viihdettä odotteluajoille, kuten aiemmin sanoinkin. Nykypuhelinten akkukesto asettaa pitkille pelisessioille rajat, varsinkin ulkona.


“7. Olisitko valmis liikkumaan pelin aikana, vai sopiiko paikallaan pysyminen paremmin? Mitä ajattelet pelaamisesta esim. kaupungilla kävellen?”

Vastaajista yksi toi esiin ongelman: liikkuessa on huomioitava ympäristö eikä mobiililaitteen näyttö. Eihän kukaan pidä hädin tuskin kolarin välttävästä ruuduntuijottelijasta. Yksi vastaajista esitti myös, että tällaisen pelin olisi oltava helposti pysäytettävissä ja jatkettavissa, jos ympäristö asettaa tärkeämpää huomioitavaa (esim. tutun vastaantulijan) kävelijän tielle. Itse pelaan mieluummin yksinkertaisesti ja helposti.


“8. Kiinnostaisiko ajatuksena esim. paikannuksen hyödyntäminen pelaamisessa? Mitkä mobiililaitteiden ominaisuudet voisivat olla puoleensavetäviä peleissä käytettynä? Mitä huonoa niissä voisi olla?”

Etenkin paikannus ja kamera kiinnostivat monia. Myös puheen käyttö kiinnosti yhtä vastanneista. Paikannuksesta tuotiin esille myös tietoturva - onko hyvä, että muut näkevät, missä pelaaja todella on? Erilaiset erikoisominaisuudet syövät akkua melkoisesti, joten tämä ainakin noussee vakavaksi ongelmaksi.


“9. Mihin peligenreen mobiililaitteet ulkona sopivat mielestäsi parhaiten? Miksi?”

Roolipeli ja strategia olivat suosituimmat, mutta esitettiinpä myös älypelejä (strategian lisäksi). Itsehän ideoin RTS-strategiaa aiemmin blogissani. Shadow Cities on paikannukseen perustuva roolipeli. Minustakin RPG ja strategia vaikuttavat sopivimmilta vaihtoehdoilta.


“10. Millaisesta kaverien kanssa pelattavasta tai ympäristön huomioivasta mobiilipelistä olisit kiinnostunut? Ideoi vapaasti.”

Pitkiä ideointeja ei tullut, ja moni vastasikin: “en tiedä.” Esitettiinpä kuitenkin Pokémon-tyylistä hahmonkehityspeliä, Parkour-peliä, Geo-kätkentäpeliä, kaverien kanssa pelattavaa pitkää roolipeliä ja Pac-Mania (aiemmin blogissa, LUT:n projekti). Aiemmin ideoimani peli on RTS-strategian ja FPS-räiskinnän yhdistelmä. Mielestäni muiden ideoista roolipeli vaikutti toteutuskelpoisimmalta. Se ei ilmeisesti vaatisi liikkumista, paikannusta tai muuta vastaavaa, mutta sitä pelattaisiin kavereiden kanssa mobiililaittein. Luulisi, että näitä olisi jo olemassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti